ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ملاحظات رسانه ای واکسن ایرانی
عباس رضایی ثمرین
روزنامه نگار
طراحي و توليد واكسن يك فرآيند پيچيده علمي است. از سوي ديگر، اجراي برنامههاي واكسيناسيون فراگير، منوط به مشاركت اكثريت مردم و از اين جهت، مستلزم اعتماد عمومي بالاست. براي اينكه اعتماد عمومي به يك پروژه علمي جلب شود، اقناع ضرورت دارد و اقناع جز با شفافيت و اطلاع رساني وسيع بدست نميآيد. در كشور ما كه طي سال هاي گذشته، مرجعيت رسانههاي جريان اصلي، دچار خدشه شده، اساساً جلب اعتماد مردم به كمك اين رسانهها كار دشواري است. اين دشواري وقتي بيشتر ميشود كه قرار باشد، اعتماد مردم به كار، فرآيند يا پروژهاي جلب شود كه يك طرف آن دولت – به معناي اعم آن- است. طراحي و توليد انبوه واكسن ايراني، به يك معنا شايد مهمترين پروژهاي است كه امروز در كشور در حال انجام است. ثمردهي اين پروژه علاوه بر موفقيت در آزمايشات علمي، به دليل اينكه عميقاً با اعتماد عمومي گره خورده، در گروي اتخاذ استراتژي رسانهاي مناسب هم هست. در سطور پيش رو، به برخي بايدها و نبايدهاي مهم در اين حوزه پرداختهام؛
يك- اولين مسأله مهم اين است كه نبايد اطلاع رساني درباره واكسن ايراني كرونا به كانال رسانههاي رسمي محدود شود. هر گونه طرح و برنامه در زمينه اطلاعرساني در شرايط رسانهاي امروز، بدون توجه به نقش رسانههاي اجتماعي ابتر خواهد ماند. جلب اعتماد عمومي به واكسن ايراني، مستلزم انگارهسازي اصولي از اين واكسن و اين مهم در گروي داشتن استراتژي دقيق براي همه پلتفرمهاست. معالاسف تا امروز حتي نشانهاي از وجود اين استراتژي، مشاهده نشده. داشتن استراتژي براي رسانههاي اجتماعي البته به معناي استخدام كاربر انبوه يا بكارگيري رباتها يا پولپاشي به كانالهاي تلگرامي نيست. توفيق در رسانههاي اجتماعي بيش از همه چيز مشروط به توليد محتواي موثر و موردِ پسند كاربران اين رسانههاست؛ محتواي خوب معمولاً راه خودش را پيدا و شما را از سرمايهگذاري آنچناني در فاز توزيع بينياز ميكند.
دو- واكسنسازي چنانكه اشاره شد يك پروژه علمي است و بايد اطلاعرساني درباره آن به اهل علم و دانش سپرده شود. اگر نگران پيچيدگيهاي زبان علم هستيد، بايد بگويم كه كارِ روزنامهنگاري علم دقيقاً همين است كه مفاهيم پيچيده علمي را براي مخاطب عام رسانهها قابل فهم كند. محوريت سياسيون در اطلاعرساني واكسن ايراني، به فرآيند اعتمادسازي صدمه ميزند. تجربه دنيا در طراحي و توليد واكسن كوويد 19، مبتني بر عامليت دانشمندان و شركتهاي دانشبنيان و البته حمايتهاي كلان دولتي است. اصرار به برجستهسازي عامليت يا تصديگري دولتي يا حاكميتي در بازنمايي رسانهاي، به ضرر كووايران و دانشمنداني است كه آن را ساختهاند.
سه- حافظه جمعي ايرانيان، مشحون از انبوه پروژههاي شبهعلمي ناموفقي است كه با عناويني مثل بوميسازي و داخليسازي و غيره صرفاً بودجه عمومي را مكيده و كاركردي جز پروپاگاندا نداشتهاند. موتورهاي جستوجوي ملي را يادتان هست كه در زمان قطع اينترنت بينالمللي معلوم شد، چيزي جز يك پوسته نبودهاند و عمليات جستوجو در آنها متكي به موتورهاي خارجي بوده است؟ واكسن ايراني كرونا البته به اعتقاد نگارنده، به دليل جايگاه قابل قبول ايران در علم پزشكي و سابقه ديرين كشور در توليد واكسن، پروژهاي از اين جنس نيست. با اين حال هر گونه كمدقتي در طراحي استراتژي رسانهاي، به راحتي ميتواند «كووايران» را هم در اذهان عمومي در كنار آن پروژههاي كمثمر ناموفق بنشاند. استراتژي رسانهاي در صورتي موفق است كه نام كووايران در اذهان عمومي به عنوان يك تلاش علمي جسورانه، شفاف و آزمونپذير تداعي شود، نه واكسني كه تنها گزينه در دسترس مردم و دولت است و آن را از روي ناچاري و تحريم و عدم دسترسي به نمونههاي خارجي انتخاب كردهاند. امروز اگر تصوير عمومي از كووايران، واجد چنين ويژگيهايي است يعني راه به درستي طي شده اما اگر نيست، معنايش اين است كه نيازمند بازنگري در طراحي رسانهاي و تاكتيكهاي اطلاعرساني هستيم.
چهار- پروژه واكسن ايراني قطعاً جزء افتخارات جامعه علمي كشور و مسئولان و نهادهايي است كه حامي يا متولي آن بودهاند. بدون ترديد مجموعه سازنده و سرمايهگذار اين واكسن، حق دارد از انتفاع مادي و معنوي كار بديع و بزرگي كه به ثمر رسانده بهره ببرد اما بايد توجه كرد كه هر گونه شتابزدگي براي بهرهبرداري تبليغي، ممكن است سبب بدبيني و شكاكيت مردم شود. اين بدبيني اقناع عمومي را دشوار ميكند و بدون اقناع، واكسن ايراني، -هر چقدر هم درخشان و كارآمد باشد- رَه به جايي نخواهد برد. اين مسأله، از قضا در دراز مدت انتفاع مادي و حسن شهرت برآمده از واكسن را هم به محاق ميبرد. شتابزدگي، كاركرد منفي ديگري هم دارد و آن اين است كه تلقي نوعي آسانگيري را در آزمايشات علمي مربوطه بوجود ميآورد. اين تلقي، اعتبار تلاشهاي ارزشمند دانشمندان ايراني سازنده واكسن را خدشهدار ميكند و لازم است از آن پيشگيري شود.
پنج- اعتماد عمومي به واكسن ايراني، از رهگذر پمپاژ اخبار منفي درباره واكسنها و واكسنسازهاي خارجي نميگذرد. اساساً مدلهاي نفوذ و تأثير در افكار عمومي امروزه ديگر اينقدر ساده و خطي نيست. اين گونه اخبار، با در نظر گرفتن سطح متوسطي از سواد رسانهاي براي عموم مردم، بيش از اينكه سبب جلب اعتماد به واكسن ايراني شود، مردم را عصباني ميكند. عصبانيت، آدمها را به ورطه لجاجت ميكشاند و لجاجت امكان اقناع را از ميان ميبرد. راه انداختن جنگ حيدري-نعمتي حول واكسن، اول از همه به ضرر واكسن ايراني است، اين كار عدهاي از مردم را كه اساساً دانش قضاوت درباره كارآمدي واكسن را ندارند، بيهوده به ورطه مخالفت با واكسن ايراني هل ميدهد. افزون بر اين، بارها گفته شده وارد كردن موضوعات مرتبط به سلامت عمومي، به دوقطبيهاي مبتني بر تعصب و لجبازي، كار غلطي است. متخصصان ميگويند براي قطع زنجيره واكسن كرونا بايد حداقل 70 درصد مردم را واكسينه كنيم، در عين حال اين را هم ميدانيم كه واكسيناسيون امري اختياري است. ماشين دوقطبيسازي، عدهاي را طرفدار متعصب واكسن ايراني و عده ديگري را هوادار متعصب واكسن خارجي ميكند. چنين شرايطي، طبعاً هر برنامه واكسيناسيون فراگير را -چه با واكسن ايراني و چه با واكسن خارجي- به شكست ميكشاند. چون به هر حال شمار قابل توجهي از مردم به واكسني كه در كشور استفاده ميشود بدبين و بياعتماد شده و به آن تن نخواهند داد. گذشته از اين، فضاي غبارآلوده منتج از نزاعهاي سياسي، عرصه را براي سوءاستفاده گروه هاي مخالف اصل واكسيناسيون هم فراهم ميكند. از اين جهت، دوقطبيسازها بايد بدانند نه تنها كمكي به واكسن ايراني نميكنند بلكه تيشه به ريشه سلامت عمومي ميزنند.
روزنامه نگار
طراحي و توليد واكسن يك فرآيند پيچيده علمي است. از سوي ديگر، اجراي برنامههاي واكسيناسيون فراگير، منوط به مشاركت اكثريت مردم و از اين جهت، مستلزم اعتماد عمومي بالاست. براي اينكه اعتماد عمومي به يك پروژه علمي جلب شود، اقناع ضرورت دارد و اقناع جز با شفافيت و اطلاع رساني وسيع بدست نميآيد. در كشور ما كه طي سال هاي گذشته، مرجعيت رسانههاي جريان اصلي، دچار خدشه شده، اساساً جلب اعتماد مردم به كمك اين رسانهها كار دشواري است. اين دشواري وقتي بيشتر ميشود كه قرار باشد، اعتماد مردم به كار، فرآيند يا پروژهاي جلب شود كه يك طرف آن دولت – به معناي اعم آن- است. طراحي و توليد انبوه واكسن ايراني، به يك معنا شايد مهمترين پروژهاي است كه امروز در كشور در حال انجام است. ثمردهي اين پروژه علاوه بر موفقيت در آزمايشات علمي، به دليل اينكه عميقاً با اعتماد عمومي گره خورده، در گروي اتخاذ استراتژي رسانهاي مناسب هم هست. در سطور پيش رو، به برخي بايدها و نبايدهاي مهم در اين حوزه پرداختهام؛
يك- اولين مسأله مهم اين است كه نبايد اطلاع رساني درباره واكسن ايراني كرونا به كانال رسانههاي رسمي محدود شود. هر گونه طرح و برنامه در زمينه اطلاعرساني در شرايط رسانهاي امروز، بدون توجه به نقش رسانههاي اجتماعي ابتر خواهد ماند. جلب اعتماد عمومي به واكسن ايراني، مستلزم انگارهسازي اصولي از اين واكسن و اين مهم در گروي داشتن استراتژي دقيق براي همه پلتفرمهاست. معالاسف تا امروز حتي نشانهاي از وجود اين استراتژي، مشاهده نشده. داشتن استراتژي براي رسانههاي اجتماعي البته به معناي استخدام كاربر انبوه يا بكارگيري رباتها يا پولپاشي به كانالهاي تلگرامي نيست. توفيق در رسانههاي اجتماعي بيش از همه چيز مشروط به توليد محتواي موثر و موردِ پسند كاربران اين رسانههاست؛ محتواي خوب معمولاً راه خودش را پيدا و شما را از سرمايهگذاري آنچناني در فاز توزيع بينياز ميكند.
دو- واكسنسازي چنانكه اشاره شد يك پروژه علمي است و بايد اطلاعرساني درباره آن به اهل علم و دانش سپرده شود. اگر نگران پيچيدگيهاي زبان علم هستيد، بايد بگويم كه كارِ روزنامهنگاري علم دقيقاً همين است كه مفاهيم پيچيده علمي را براي مخاطب عام رسانهها قابل فهم كند. محوريت سياسيون در اطلاعرساني واكسن ايراني، به فرآيند اعتمادسازي صدمه ميزند. تجربه دنيا در طراحي و توليد واكسن كوويد 19، مبتني بر عامليت دانشمندان و شركتهاي دانشبنيان و البته حمايتهاي كلان دولتي است. اصرار به برجستهسازي عامليت يا تصديگري دولتي يا حاكميتي در بازنمايي رسانهاي، به ضرر كووايران و دانشمنداني است كه آن را ساختهاند.
سه- حافظه جمعي ايرانيان، مشحون از انبوه پروژههاي شبهعلمي ناموفقي است كه با عناويني مثل بوميسازي و داخليسازي و غيره صرفاً بودجه عمومي را مكيده و كاركردي جز پروپاگاندا نداشتهاند. موتورهاي جستوجوي ملي را يادتان هست كه در زمان قطع اينترنت بينالمللي معلوم شد، چيزي جز يك پوسته نبودهاند و عمليات جستوجو در آنها متكي به موتورهاي خارجي بوده است؟ واكسن ايراني كرونا البته به اعتقاد نگارنده، به دليل جايگاه قابل قبول ايران در علم پزشكي و سابقه ديرين كشور در توليد واكسن، پروژهاي از اين جنس نيست. با اين حال هر گونه كمدقتي در طراحي استراتژي رسانهاي، به راحتي ميتواند «كووايران» را هم در اذهان عمومي در كنار آن پروژههاي كمثمر ناموفق بنشاند. استراتژي رسانهاي در صورتي موفق است كه نام كووايران در اذهان عمومي به عنوان يك تلاش علمي جسورانه، شفاف و آزمونپذير تداعي شود، نه واكسني كه تنها گزينه در دسترس مردم و دولت است و آن را از روي ناچاري و تحريم و عدم دسترسي به نمونههاي خارجي انتخاب كردهاند. امروز اگر تصوير عمومي از كووايران، واجد چنين ويژگيهايي است يعني راه به درستي طي شده اما اگر نيست، معنايش اين است كه نيازمند بازنگري در طراحي رسانهاي و تاكتيكهاي اطلاعرساني هستيم.
چهار- پروژه واكسن ايراني قطعاً جزء افتخارات جامعه علمي كشور و مسئولان و نهادهايي است كه حامي يا متولي آن بودهاند. بدون ترديد مجموعه سازنده و سرمايهگذار اين واكسن، حق دارد از انتفاع مادي و معنوي كار بديع و بزرگي كه به ثمر رسانده بهره ببرد اما بايد توجه كرد كه هر گونه شتابزدگي براي بهرهبرداري تبليغي، ممكن است سبب بدبيني و شكاكيت مردم شود. اين بدبيني اقناع عمومي را دشوار ميكند و بدون اقناع، واكسن ايراني، -هر چقدر هم درخشان و كارآمد باشد- رَه به جايي نخواهد برد. اين مسأله، از قضا در دراز مدت انتفاع مادي و حسن شهرت برآمده از واكسن را هم به محاق ميبرد. شتابزدگي، كاركرد منفي ديگري هم دارد و آن اين است كه تلقي نوعي آسانگيري را در آزمايشات علمي مربوطه بوجود ميآورد. اين تلقي، اعتبار تلاشهاي ارزشمند دانشمندان ايراني سازنده واكسن را خدشهدار ميكند و لازم است از آن پيشگيري شود.
پنج- اعتماد عمومي به واكسن ايراني، از رهگذر پمپاژ اخبار منفي درباره واكسنها و واكسنسازهاي خارجي نميگذرد. اساساً مدلهاي نفوذ و تأثير در افكار عمومي امروزه ديگر اينقدر ساده و خطي نيست. اين گونه اخبار، با در نظر گرفتن سطح متوسطي از سواد رسانهاي براي عموم مردم، بيش از اينكه سبب جلب اعتماد به واكسن ايراني شود، مردم را عصباني ميكند. عصبانيت، آدمها را به ورطه لجاجت ميكشاند و لجاجت امكان اقناع را از ميان ميبرد. راه انداختن جنگ حيدري-نعمتي حول واكسن، اول از همه به ضرر واكسن ايراني است، اين كار عدهاي از مردم را كه اساساً دانش قضاوت درباره كارآمدي واكسن را ندارند، بيهوده به ورطه مخالفت با واكسن ايراني هل ميدهد. افزون بر اين، بارها گفته شده وارد كردن موضوعات مرتبط به سلامت عمومي، به دوقطبيهاي مبتني بر تعصب و لجبازي، كار غلطي است. متخصصان ميگويند براي قطع زنجيره واكسن كرونا بايد حداقل 70 درصد مردم را واكسينه كنيم، در عين حال اين را هم ميدانيم كه واكسيناسيون امري اختياري است. ماشين دوقطبيسازي، عدهاي را طرفدار متعصب واكسن ايراني و عده ديگري را هوادار متعصب واكسن خارجي ميكند. چنين شرايطي، طبعاً هر برنامه واكسيناسيون فراگير را -چه با واكسن ايراني و چه با واكسن خارجي- به شكست ميكشاند. چون به هر حال شمار قابل توجهي از مردم به واكسني كه در كشور استفاده ميشود بدبين و بياعتماد شده و به آن تن نخواهند داد. گذشته از اين، فضاي غبارآلوده منتج از نزاعهاي سياسي، عرصه را براي سوءاستفاده گروه هاي مخالف اصل واكسيناسيون هم فراهم ميكند. از اين جهت، دوقطبيسازها بايد بدانند نه تنها كمكي به واكسن ايراني نميكنند بلكه تيشه به ريشه سلامت عمومي ميزنند.
اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری؛
مراسم عزاداری ایام فاطمیه(س) در حسینیه امام خمینی به صورت عمومی برگزار نمیشود
دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیهای اعلام کرد، مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) به صورت عمومی برگزار نمیشود و مشروح برنامههای عزاداری در حضور رهبر انقلاب اسلامی از شبکههای تلویزیونی پخش خواهد شد. در متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری آمده است: «ضمن عرض تسلیت بهمناسبت فرارسیدن ایام شهادت صدیقهکبری حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها به اطلاع میرساند مراسم عزاداری آن بانوی بزرگ اسلام که هر سال با حضور انبوه دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار میشد، امسال به علت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت کامل شیوهنامههای بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بدون حضور جمعیت برگزار و مشروح برنامههای عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) هر شب از شبکه یک سیما و سایر شبکههای تلویزیونی پخش خواهد شد.»
رئیس دفتر رئیس جمهوری در گفتوگو با «ایران»:
میخواهیم دولت سیزدهم بدون تحریم به مردم خدمت کند
مرتضی گل پور
خبرنگار حوزه دولت
امروز در سپهر سیاسی کشور شاهد یک تحول گفتمانی درباره برجام و قطعنامه مرتبط با آن، یعنی قطعنامه 2231 هستیم. در همه 8 سال گذشته دولت روحانی، منتقدان داخلی از هیچ حمله به او، محمدجواد ظریف و برجام دریغ نمیکردند. اما امروز همه آن منتقدان برای لغو تحریمهای یکسویه امریکا، باز هم به برجام یا قطعنامه مرتبط به آن استناد میکنند. هرچند در این میان، هستند کسانی که از ضرورت لغو تحریمهای امریکا سخن میگویند، اما سعی میکنند به برجام که زمینه و بستر قانونی این خواست است، اشاره نکنند. باوجود این، همین سکوت و صرفنظر کردن از حمله به برجام نیز خود محل تأمل جدی است. درباره همین تغییر گفتمانی منتقدان دولت از محمود واعظی پرسیدیم؛ پرسیدیم چه شد منتقدان دولت، برخلاف اظهارنظرهای تند 8 سال گذشته علیه برجام، امروز به استقبال آن رفتهاند؟ واعظی اما گفت امروز مسأله ما تأمین منافع ملی و حل کردن مشکلات مردم است و نمیخواهیم به این مسأله بپردازیم. او البته، حفظ برجام، به رغم خروج یکجانبه امریکا را یکی از دستاوردهای دولت دانست که امروز زمینه مناسب برای رفع تحریم را فراهم کرد و درعین حال، با اطمینان گفت که بنای ما در دولت دوازدهم، بر این است که تحریمها برداشته شود و دولت سیزدهم بدون تحریم به مردم خدمت کند. گفتوگوی کوتاه با رئیسدفتر رئیسجمهوری را که در حاشیه نشست روز گذشته هیأت وزیران انجام شده است،میخوانید.
سؤالم را با یک مثال آغاز میکنم. به تازگی منتقدان برجام در 8 سال گذشته، به مدافع آن تبدیل شدهاند. مثلاً آقای ذوالنوری که در مجلس برجام را آتش زد یا روزنامه کیهان که این همه علیه برجام مطلب نوشت، امروز از امریکا میخواهند یا به برجام برگردد یا به قطعنامه 2231 که مرتبط با برجام است، عمل کند. این نشان میدهد کسانی که 8 سال تمام علیه برجام نوشتند، اما امروز جایگزینی برای آن ندارند.
دولت از ابتدا میدانست که برای آنکه امریکا را از نظر سیاسی در دنیا مفتضح کند و هم ما بتوانیم کار خود را انجام دهیم، نباید در زمین امریکا بازی کنیم. زیرا امریکا از زمان روی کارآمدن ترامپ دنبال آن بود تا با اعمال فشارهای مختلف، کاری کند ایران از برجام خارج شود. برای این منظور، ابتدا به اروپاییها فشار آوردند، اما دیدند که آنان همراهی چندانی نکردند، بعد هم مدام از تعهدات خود کاستند تا جایی که کاملاً به آنها عمل نکردند. در مرحله بعد به اروپاییها فشار آوردند تا آنان هم به تعهدات برجامی خود عمل نکنند و در نهایت وقتی به همه اهداف خود به طور کامل نرسیدند، خود امریکا از برجام خارج شد. امریکا به این امید از برجام خارج شد که بلافاصله ایران هم از برجام خارج شود. اما ما براساس تحلیل و شناختی که از دنیا داشتیم، وارد این بازی نشدیم. زیرا در یک سالی که ترامپ سر کار بود، دیدیم که او تلاش دارد ایران را ریشه همه مشکلات نشان دهد و انگشت اتهام همه را به سمت ما برگرداند. براساس همین تحلیل و بینش، ما به جای اینکه در زمین طراحی شده امریکا بازی کنیم و از برجام خارج شویم، در 5 مرحله که هر کدام دو ماه فاصله داشت، تعهدات خود را در برجام کاهش دادیم، اما درعین حال برجام را حفظ کردیم تا اگر شرایط جهانی بار دیگر تغییر کرد، بتوانیم برای احقاق حقوق خود یعنی رفع تحریمها، در این بستر تلاش کنیم و هم بتوانیم در همین چارچوب برجام حقوق ملت ایران در سایر زمینهها را نیز بگیریم. براین اساس از برجام خارج نشدیم. امروز هم که میبینیم برجام بستر خوبی است تا در یک زمان کوتاه بتوانیم به آنچه هدفگذاری کردیم دست یابیم.
اما نکته اینجاست که مخالفان برجام در دو دولت روحانی، هرچه توانستند علیه دولت و برجام گفتند، اما امروز جایگزینی بجز برجام ندارند و باز هم امریکا را به توافقی ارجاع میدهند که خود مطلقاً آن را قبول نداشتند.
امـــروز و در ایـــن شـــرایط، مـــا نمی خواهیم به این موضوع بپردازیم، زیرا مسأله امروز ما تأمین منافع ملی و حل مشکلات مردم است. از این رو ما اکنون نمیخواهیم این اشتباهی را که اینها (منتقدان دولت و برجام) در این هشت سال مرتکب شدند و مدام با حرفهای خودشان، فشار را بر ما مضاعف کردند، برجسته کنیم یا به آن بپردازیم. امروز نمیخواهیم به جای یافتن راه حل مشکلات مردم، دعوای حاشیهای درست کنیم. ما قضاوت در این زمینه را به خود مردم واگذار میکنیم تا آنان درباره این مسأله داوری کنند.
امروز چهرههای شاخص نظام از هر دو جناح، درباره برجام و ضرورت رفع تحریمها در این چارچوب یا قطعنامه 2231 یکپارچه شدهاند. چنین اظهارنظرهای یکپارچهای این شائبه را مطرح میکند که آیا از سوی دولت منتخب امریکا با ایران تماسی برقرار شده است که مطابق این تماس ایران به دستورکارهای روشنی رسیده باشد؟
هیچ تماسی بین ایران و دولت منتخب امریکا برقرار نشده است. حرفهایی که مطرح میشود، براساس تحلیلها است. ضمن اینکه مقامهای دولت منتخب امریکا یعنی هم آقای بایدن و هم خانم کاملا هریس، معاون ایشان و هم سایر اطرافیانشان در دوران رقابتهای انتخاباتی بسیار درباره برجام صحبت کردند. از این رو این گمانهها (درباره رویکرد دولت آینده امریکا و رفع تحریمها) بیشتر براساس حرفهایی که قبلاً زده شد، مطرح شده است.
آیا دولت آقای روحانی بر این گمان است که در مدت باقیمانده از فعالیت خود میتواند به موفقیتی به نام رفع تحریم دست یابد؟
من دو یا سه ماه قبل براساس تحلیلی که داشتم، گفته بودم که پایان کار دولت فعلی امریکا است و ما انشاءالله در آینده تحریمها را میشکنیم و آنان را برمیداریم. در آن زمان بسیاری از این گفته تعجب کردند، اما امروز با اطمینان بیشتری میگویم که بنای ما بر این است که تحریمها برداشته شود و دولت سیزدهم بدون تحریم به مردم خدمت کند.
از پیشنهاد اصلاحی که به اجرای بودجه کمک کند استقبال می کنیم
رئیس دفتر رئیس جمهوری، ضمن پرهیز دادن همگان از برخورد سیاسی با لایحه بودجه و تبدیل آن به یک بحث و بهانه انتخاباتی، اعلام کرد که دولت از پیشنهادهای اصلاحی برای بودجه استقبال میکند، اما این پیشنهاد باید در چارچوبهای کارشناسی باشد که لایحه براساس آن تدوین شده است.
به گزارش «ایران»، محمود واعظی روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت وزیران، از برگزاری مستمر جلسات سران قوا ابراز خرسندی کرد و با بیان اینکه هر چه انسجام، همفکری و مشورت میان سران سه قوه بیشتر باشد امور راحتتر پیش میرود، گفت: پس از ترامپ، شرایط جهانی برای همکاری کشورهای مختلف با ایران در زمینههای بانکی، صادرات و واردات بهتر از گذشته خواهد بود، طبیعی است که این تحولات باید نتیجه خود را در سفره مردم نشان بدهد و به همین جهت قرار شد در بودجه به گونهای رفتار کنیم که گشایشی در معیشت مردم و کاهش قیمتها به وجود بیاید.
او با اشاره به اینکه در جلسه سران قوا و نیز جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، توافق شد جلسههای مستمری میان کمیسیون تلفیق و ستاد اقتصادی دولت و مشخصاً سازمان برنامه و بودجه برگزار شود، اظهار کرد: رئیس جمهوری هم اشاره کردند هر وقت لازم هست، آمادگی دارند در آن جلسه حضور داشته باشند. واعظی، در پاسخ به این پرسش «ایران» که آیا مصوبات کمیسیون تلفیق در چارچوب توافقات دولت و مجلس است، اظهار کرد: بنای ما بر این است که آخرین بودجه این دولت، قابل اجرا و در راستای منافع کشور و مردم باشد، به همین دلیل قبل از تقدیم لایحه به مجلس هم از هر پیشنهادی استقبال کردیم و امروز هم از هر پیشنهادی که از سوی نمایندگان یا مرکز پژوهشهای مجلس ارائه شود استقبال میکنیم. چرا که نمیخواهیم بگوییم چون بودجه از سوی ما تدوین شده است، هیچ انعطافی برای پذیرش اصلاحات مجلس نداریم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ممکن است در برخی موارد کار کارشناسی ما با ایدههایی مانند افزایش میزان مالیات دریافتی که در مجلس مطرح میشود همسویی نداشته باشد، اظهار کرد: ما از هرگونه پیشنهادات اصلاحی که بتواند به اجرای بودجه کمک کند استقبال میکنیم، اما اگر پیشنهاداتی باشد که شاکله لایحه را به هم بزند، قطعاً نمیتوانیم استقبال کنیم.
واعظی در پاسخ به سؤالی درباره اظهار نظرهای سیاسی نسبت به بودجه همچون این شائبه که «بودجه برای فروپاشی است»، گفت: این حرف دقیقی نیست و نباید بودجه را سیاسی کنیم، بودجه را نباید بهانهای برای انتخابات ۱۴۰۰ کنیم و نباید به بودجه به صورت تبلیغاتی پرداخته شود.
او با ابراز تأسف از اینکه افراد مختلف در مجلس درباره بودجه صحبت میکنند، افزود: وضعیت به گونهای شده که در همه سخنرانیها و تریبونهای مجلس، به جای اینکه به موضوعات مختلف اشاره شود، موضوع بودجه به عاملی برای تبلیغات تبدیل شده است که این روند باید اصلاح شود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه دنبال این هستیم تا دولت بعد بتواند بخوبی کشور را اداره کند، تصریح کرد: نه فقط برای بودجه بلکه حتی تلاش میکنیم تحریم برداشته شود و دولت بعد بتواند راحتتر کشور را اداره کند.
او درباره تهیه واکسن کرونا از طریق کواکس نیز با بیان اینکه کواکس نه شرکت، بلکه سبدی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی تعریف شده تا همه کشورها به درصدی از این واکسن دسترسی داشته باشند، گفت: کاری که با سازمان بهداشت جهانی و کواکس کردیم تعارضی با نظر رهبری ندارد و واکسن را میخریم و وارد کشور میکنیم. این سهمیه ما در کواکس است که ۵۲ میلیون یورو بابت قسط اول ریختیم و به محض تحویل، بقیه را هم پرداخت میکنیم.
واعظی همچنین ادعای پمپئو درباره همکاری ایران و القاعده را یک جنگ روانی در روزهای پایانی عمر سیاسی دولت ترامپ توصیف کرد که نه در منطقه اثری میگذارد و نه خریداری دارد.
رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:
مردم از ماههای آینده نتیجه ایستادگی خود مقابل امریکا را خواهند دید
گروه سیاسی / پایان شب سیاه تحریمها و فشارحداکثری امریکا، سپید خواهد بود؟ حسن روحانی بهعنوان رئیس قوه مجریه چنین عقیدهای دارد. رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت وزیران، با برشمردن شکست دونالد ترامپ و دولت او در به زانو درآوردن ملت ایران، ابراز اطمینان کرد که مقاومت و ایستادگی پایان روشنی دارد و از ماههای آینده مردم نتیجه این صبر خود را خواهند دید. او چرایی چنین خوشبینی و پیشبینی پایان روشن برای ایستادگی ملت را اینطور تشریح کرد: دولت بعدی امریکا به هر سیاستی معتقد باشد بخوبی میداند که سیاست فشار حداکثری صددرصد شکست خورده و ادامه این مسیر امکانپذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم موفق میشد، حداقل این را بخوبی میدانست با راهی که در پیش گرفته بود، موفق نخواهد شد. البته او پایان ریاست ترامپ بر دولت امریکا را همتراز فرار شاه در آستانه انقلاب توصیف کرد و آن را نشانه پایان بدفرجام قلدرمآبی، نژادپرستی و زیر پا گذاشتن قانون در دنیا دانست. او گفت روندها نشان داد که قانونشکنیهای ترامپ فقط منحصر به سیاست خارجی نماند و سرانجام نوبت به خودِ ملت امریکا هم رسید.
پایان ترامپ؛ پایان تروریسم اقتصادی
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی شکست و سقوط دولت ترامپ در امریکا را نشانگر پایان بدفرجام قلدرمآبی، نژادپرستی و زیر پا گذاشتن قانون در دنیا دانست و تأکید کرد که این روزها در واقع پایان یک دولت نیست، بلکه شکست سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی علیه یک ملت بزرگ است. رئیس جمهوری، فرار شاه معدوم بهعنوان نماد پایان استبداد و استعمار خارجی را با سقوط یک مستبد دیگر در امریکا مشابه دانست و تأکید کرد: امروز بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید در امریکا مطرح نیست، در آنجا هم سقوطی همراه با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید را شاهد هستیم. او با اشاره به شکست سیاستهای فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی دولت ترامپ گفت: آنان میخواستند زندگی مردم را به هم بریزند، اما اکنون در پایان این سه سال جنگ و خشونت و اقدامات تروریستی، شاهد احیای اقتصاد کشورمان هستیم و امروز در پایان سال 99 شاهد یک حرکت باثبات در اقتصاد کشور هستیم و مردم یک افق روشنتری را در پیش چشم خود میبینند.
رئیس جمهوری، شاخص رشد اقتصادی کشور در بخشهای مختلف را به معنای شکست قطعی تروریسم اقتصادی امریکا دانست و افزود: حالا طراحان این سیاست هم در حال سرنگونی هستند و حیات سیاسی آنان برای همیشه تمام شده است. روحانی گفت: یک رئیس جمهوری که فهم سیاسی نداشت، بر این کشور مسلط شده بود و متأسفانه یک وزیر خارجه سفیه و یک مشاور امنیت ملی افراطی نادان هم در کنارش قرار گرفته بود و خود او هم تفکر تاجرمآبی و قماربازی داشت و با این تفکر کار را پیش میبرد و اکنون پایان کار آنان را دیدیم.
پیروزی ملت ایران، شکست ملت امریکا
رئیس جمهوری با بیان اینکه در روزی که مردم ایران احساس پیروزی میکنند، مردم امریکا شاهد یک شکست بزرگ هستند، ادامه داد: امروز شاهد یک شکاف بزرگ در داخل امریکا هستیم. ما میگفتیم وقتی فردی نسبت به ملتهای مظلوم و مستقل دنیا قانونشکنی میکند، روزی هم نوبت خودِ ملت امریکا میرسد، اما کسی باور نمیکرد که این انسان قانونشکن نسبت به ملت، امنیت و حتی نسبت به مرکز قانونگذاری خودشان هم دستور آشوب بدهد و مردم را علیه همان دموکراسی تحریک کند.
او با اشاره به اینکه مسیر زیر پا گذاشتن تعهدات و مقررات بینالمللی نه به نفع ملتهاست نه به نفع خودِ ملت امریکا، تأکید کرد: ملت امریکا شاهد بود که این فرد چه صدمههایی زد و بازگشت حیثیت و اعتماد جهانی به امریکا سالها طول میکشد.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به تلاش رسانههای ضدایرانی خارج از کشور، گفت: این رسانهها به جای روایت ظلمها و جنایات امریکا دنبال نادیده انگاری همه این ظلمها و فشارها هستند و با پردهپوشی جنایات امریکا مدام میگویند مدیران ایران ضعیف هستند.
تفاوت 95 و 99 را باید در تروریسم اقتصادی جست
روحانی، با بیان اینکه در سالهای 95 و 99 مدیران این دولت کشور را با روحیه، تجریه و توان اداره کردهاند، تصریح کرد: هر تفاوتی بین سال 95 با 99وجود دارد به جنایت و تروریسم امریکا و فشارهای اقتصادی غلط و نابجای این کشور مربوط میشود.
رئیس جمهوری با تأکید بر ناموفق بودن فشارهای حداکثری و تحریمهای امریکا علیه ملت ایران در طول سه سال گذشته، گفت: اطمینان دارم مقاومت و ایستادگی پایان روشنی دارد و از ماههای آینده مردم نتیجه این صبر خود را خواهند دید. دولت بعدی امریکا به هر سیاستی معتقد باشد بخوبی میداند که سیاست فشار حداکثری صددرصد شکست خورده و ادامه این مسیر امکانپذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم موفق میشد، حداقل این را بخوبی میدانست با راهی که در پیش گرفته بود، موفق نخواهد شد.
او با اشاره به اینکه صبر مردم، درایت رهبری، تلاش دولت و همکاری و همراهی قوای دیگر ما را به این نتیجه رسانده است، افزود: در مخیله دشمنان ما این بود که سه ماه بعد از اعمال فشار حداکثری، نظام ایران دیگر نیست اما نمیفهمیدند که سه سال بعد از آن، خودشان هستند که سرنگون میشوند و پایان غم انگیز زندگی سیاسی خود را رقم میزنند.
مبنای بودجه، لایحه دولت است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، همکاری دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه 1400 را ضروری خواند و افزود: لایحه بودجه بیشتر رنگ اجرایی دارد و در قانون اساسی نیز در مورد آن با لحن خاصی صحبت شده است.
روحانی با بیان اینکه تهیه و تدوین لایحه بودجه با دولت است و مجلس باید آن را رسیدگی و تصویب کند، اظهارکرد: مطابق قانون اساسی برنامه و بودجه کشور به صورت مستقیم برعهده رئیس جمهوری است و هیچ جایی قانونگذار تعبیری به این محکمی ندارد. از اینرو آنچه باید در مجلس تصویب شود لایحه دولت است نه طرح مجلس، البته در مسیر تصویب بودجه تغییراتی هم صورت میگیرد که معمولاً بین 2 تا 3 درصد بوده است. او با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه نباید قانونگذاری انجام شود، گفت: شورای نگهبان هم در این زمینه بسیار و در مورد مسائل مالی حساس است، دولت و مجلس باید در تصویب لایحه بودجه با یکدیگر همکاری و همراهی کنند.
بودجه سال آینده تورمزا نباشد
رئیس جمهوری درباره برخی مخاطرات پیش روی بودجه سال آینده نیز گفت: خطر این است که در بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان درآمدهایی در نظر گرفته شود که تورم ایجاد کند و تأکید دولت بر این است که قدرت خرید مردم را در سال آینده تا 25 درصد بالا ببریم و فشار جدیدی به مردم وارد نشود.
روحانی با تأکید بر اینکه مالیات باید متعادل باشد زیرا فشار آن در نهایت بر دوش مردم و مصرف کنندگان خواهد بود، افزود: باید دقت کنیم که فشار نهایی در افزایش مالیاتها بر کجا وارد میشود.
رئیس جمهوری تقویت ارزش پول ملی را از نکات مهم برای دولت در لایحه بودجه عنوان کرد و با تأکید بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، افزود: قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به 15 تا 16 هزار تومان کاهش خواهد یافت، البته امروز شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است و اطمینان دارم که در آینده هم بهتر از این خواهد شد.
رئیسجمهوری همچنین با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در اقتصاد کشور، گفت: در مجلس چیزی تصویب شود که امید و اعتماد مردم در سرمایهگذاری دچار مشکل نشود، باید به این امنیت توجه کنیم و چیزهایی که دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده دچار تغییرات نشود.
پایان ترامپ؛ پایان تروریسم اقتصادی
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی شکست و سقوط دولت ترامپ در امریکا را نشانگر پایان بدفرجام قلدرمآبی، نژادپرستی و زیر پا گذاشتن قانون در دنیا دانست و تأکید کرد که این روزها در واقع پایان یک دولت نیست، بلکه شکست سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی علیه یک ملت بزرگ است. رئیس جمهوری، فرار شاه معدوم بهعنوان نماد پایان استبداد و استعمار خارجی را با سقوط یک مستبد دیگر در امریکا مشابه دانست و تأکید کرد: امروز بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید در امریکا مطرح نیست، در آنجا هم سقوطی همراه با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید را شاهد هستیم. او با اشاره به شکست سیاستهای فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی دولت ترامپ گفت: آنان میخواستند زندگی مردم را به هم بریزند، اما اکنون در پایان این سه سال جنگ و خشونت و اقدامات تروریستی، شاهد احیای اقتصاد کشورمان هستیم و امروز در پایان سال 99 شاهد یک حرکت باثبات در اقتصاد کشور هستیم و مردم یک افق روشنتری را در پیش چشم خود میبینند.
رئیس جمهوری، شاخص رشد اقتصادی کشور در بخشهای مختلف را به معنای شکست قطعی تروریسم اقتصادی امریکا دانست و افزود: حالا طراحان این سیاست هم در حال سرنگونی هستند و حیات سیاسی آنان برای همیشه تمام شده است. روحانی گفت: یک رئیس جمهوری که فهم سیاسی نداشت، بر این کشور مسلط شده بود و متأسفانه یک وزیر خارجه سفیه و یک مشاور امنیت ملی افراطی نادان هم در کنارش قرار گرفته بود و خود او هم تفکر تاجرمآبی و قماربازی داشت و با این تفکر کار را پیش میبرد و اکنون پایان کار آنان را دیدیم.
پیروزی ملت ایران، شکست ملت امریکا
رئیس جمهوری با بیان اینکه در روزی که مردم ایران احساس پیروزی میکنند، مردم امریکا شاهد یک شکست بزرگ هستند، ادامه داد: امروز شاهد یک شکاف بزرگ در داخل امریکا هستیم. ما میگفتیم وقتی فردی نسبت به ملتهای مظلوم و مستقل دنیا قانونشکنی میکند، روزی هم نوبت خودِ ملت امریکا میرسد، اما کسی باور نمیکرد که این انسان قانونشکن نسبت به ملت، امنیت و حتی نسبت به مرکز قانونگذاری خودشان هم دستور آشوب بدهد و مردم را علیه همان دموکراسی تحریک کند.
او با اشاره به اینکه مسیر زیر پا گذاشتن تعهدات و مقررات بینالمللی نه به نفع ملتهاست نه به نفع خودِ ملت امریکا، تأکید کرد: ملت امریکا شاهد بود که این فرد چه صدمههایی زد و بازگشت حیثیت و اعتماد جهانی به امریکا سالها طول میکشد.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به تلاش رسانههای ضدایرانی خارج از کشور، گفت: این رسانهها به جای روایت ظلمها و جنایات امریکا دنبال نادیده انگاری همه این ظلمها و فشارها هستند و با پردهپوشی جنایات امریکا مدام میگویند مدیران ایران ضعیف هستند.
تفاوت 95 و 99 را باید در تروریسم اقتصادی جست
روحانی، با بیان اینکه در سالهای 95 و 99 مدیران این دولت کشور را با روحیه، تجریه و توان اداره کردهاند، تصریح کرد: هر تفاوتی بین سال 95 با 99وجود دارد به جنایت و تروریسم امریکا و فشارهای اقتصادی غلط و نابجای این کشور مربوط میشود.
رئیس جمهوری با تأکید بر ناموفق بودن فشارهای حداکثری و تحریمهای امریکا علیه ملت ایران در طول سه سال گذشته، گفت: اطمینان دارم مقاومت و ایستادگی پایان روشنی دارد و از ماههای آینده مردم نتیجه این صبر خود را خواهند دید. دولت بعدی امریکا به هر سیاستی معتقد باشد بخوبی میداند که سیاست فشار حداکثری صددرصد شکست خورده و ادامه این مسیر امکانپذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم موفق میشد، حداقل این را بخوبی میدانست با راهی که در پیش گرفته بود، موفق نخواهد شد.
او با اشاره به اینکه صبر مردم، درایت رهبری، تلاش دولت و همکاری و همراهی قوای دیگر ما را به این نتیجه رسانده است، افزود: در مخیله دشمنان ما این بود که سه ماه بعد از اعمال فشار حداکثری، نظام ایران دیگر نیست اما نمیفهمیدند که سه سال بعد از آن، خودشان هستند که سرنگون میشوند و پایان غم انگیز زندگی سیاسی خود را رقم میزنند.
مبنای بودجه، لایحه دولت است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، همکاری دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه 1400 را ضروری خواند و افزود: لایحه بودجه بیشتر رنگ اجرایی دارد و در قانون اساسی نیز در مورد آن با لحن خاصی صحبت شده است.
روحانی با بیان اینکه تهیه و تدوین لایحه بودجه با دولت است و مجلس باید آن را رسیدگی و تصویب کند، اظهارکرد: مطابق قانون اساسی برنامه و بودجه کشور به صورت مستقیم برعهده رئیس جمهوری است و هیچ جایی قانونگذار تعبیری به این محکمی ندارد. از اینرو آنچه باید در مجلس تصویب شود لایحه دولت است نه طرح مجلس، البته در مسیر تصویب بودجه تغییراتی هم صورت میگیرد که معمولاً بین 2 تا 3 درصد بوده است. او با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه نباید قانونگذاری انجام شود، گفت: شورای نگهبان هم در این زمینه بسیار و در مورد مسائل مالی حساس است، دولت و مجلس باید در تصویب لایحه بودجه با یکدیگر همکاری و همراهی کنند.
بودجه سال آینده تورمزا نباشد
رئیس جمهوری درباره برخی مخاطرات پیش روی بودجه سال آینده نیز گفت: خطر این است که در بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان درآمدهایی در نظر گرفته شود که تورم ایجاد کند و تأکید دولت بر این است که قدرت خرید مردم را در سال آینده تا 25 درصد بالا ببریم و فشار جدیدی به مردم وارد نشود.
روحانی با تأکید بر اینکه مالیات باید متعادل باشد زیرا فشار آن در نهایت بر دوش مردم و مصرف کنندگان خواهد بود، افزود: باید دقت کنیم که فشار نهایی در افزایش مالیاتها بر کجا وارد میشود.
رئیس جمهوری تقویت ارزش پول ملی را از نکات مهم برای دولت در لایحه بودجه عنوان کرد و با تأکید بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، افزود: قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به 15 تا 16 هزار تومان کاهش خواهد یافت، البته امروز شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است و اطمینان دارم که در آینده هم بهتر از این خواهد شد.
رئیسجمهوری همچنین با اشاره به اهمیت موضوع امنیت در اقتصاد کشور، گفت: در مجلس چیزی تصویب شود که امید و اعتماد مردم در سرمایهگذاری دچار مشکل نشود، باید به این امنیت توجه کنیم و چیزهایی که دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده دچار تغییرات نشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ملاحظات رسانه ای واکسن ایرانی
-
مراسم عزاداری ایام فاطمیه(س) در حسینیه امام خمینی به صورت عمومی برگزار نمیشود
-
میخواهیم دولت سیزدهم بدون تحریم به مردم خدمت کند
-
مردم از ماههای آینده نتیجه ایستادگی خود مقابل امریکا را خواهند دید
اخبارایران آنلاین